söndag 6 september 2009

Vad är lokalsamhälle? Vad är dialektik ?

Man bör väl på något sätt definiera det man talar om. Ord kan förstås så olika men om man kopplar ihop ett ord med andra ord, helst ord från vår vardag, så ökar möjligheten till förståelse.

LOKALSAMHÄLLET har jag varit tvungen att definiera av praktiska orsaker redan 1996. Det har jag gjort genom att bolla frågan vidare:

Lokalsamhället är det geografiska område där människorna har bestämt sig för att arbeta tillsammans för en gemensam utveckling.

Denna definition fungerar utmärkt i alla de sammanhang där det finns ett verkligt behov av att avgränsa ett lokalsamhälle. Att byråkrater och folk "ovanifrån" inte får ut så mycket spelar ingen roll. Det som betyder något är att de människor som verkligen vill göra något förstår idén.

DIALEKTIK är avsevärt svårare. Jag skall inte på riktigt försöka. Men som ledtråd kan jag säga att det bygger på Hegels tankar om en triad tes-antites-syntes, ut tolkat som motsatstänkande av Janken Myrdal.
En annan ledtråd får bli mina påståenden om dialektik på basen av mina funderingar kring landsbygdsutveckling i Oregon.

Dialektiken ökar förståelsen av det mänskliga samhället, kulturen och utvecklingen, hjälper oss att se nya perspektiv och omfatta paradoxer.

Dialektikens styrka ligger inte i att ge en modell utan i att inspirera till att ifrågasätta modeller.

Dialektikens springande punkt är motsättningen, det dialektiska ögat ser tes - antites(negation) - negationens negation osv. i en mångdimensionell vågrörelse eller som ett kaos-mönster

Motsättningar finns mellan aspekter hos verkliga fenomen, inte mellan fenomenen som helhet. Tes och antites är alltså adjektiv.

Konflikten är ett specialfall av motsättning, dialektiken kan användas till att förstå konfliktens olika aspekter.

Kommentarer mottages med tacksamhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar